Annons

”Häxor var mitt livs första ångest”

Konstnären som omvandlar barndomstrauma till konst.

Text:

Bild: Klara G

Utställningen Häxor öppnar på Historiska museet den 5 december. Genom scenografier, bilder och filmer levandegörs häxprocesserna som pågick i Sverige under perioden 1668– 1676. Formgivaren, konstnärlige ledaren och mångåriga häx-entusiasten Pompe Hedengren är mannen som ligger bakom projektet tillsammans med scenografen Erik Gullberg, som är producent för utställningen.

Vi ses i hans hem och ateljé på Södermalm i Stockholm. Han berättar om sin fascination för häxor som tog fart redan i barndomen när han som sex-åring blev traumatiserad av filmen Trollkarlen från Oz.

– Det var mitt livs första ångest. Jag kunde inte släppa det och drömde mardrömmar om häxor i flera år. Till slut bestämde sig min mamma för att sy mig en gullig liten häxdocka för att jag skulle komma över det där. Man kan fråga sig om det verkligen funkade nu när vi sitter här idag, säger han
med ett leende.

Intresset för barndomens trauma har under årens lopp vuxit starkare och för några år sedan började han läsa mer om de svenska häxprocesserna.

Utställningen skildrar verkliga händelser och livsöden och visar på hur kvinnor anklagades för trolldom i Sverige under 1600-talet. Här blir skvallret i stugorna till sanningar och leder till ödesdigra konsekvenser. De drabbade kvinnorna får ett ansikte tack vare bilder skapade med hjälp av artificiell intelligens.

Syftet med utställningen är enligt Pompe Hedengren bland annat att hedra de närmare 300 oskyldiga kvinnor som halshöggs och brändes på bål.

Vad har du lärt dig?

– När jag gick in i det här projektet och började läsa på så tänkte jag att det nog var prästerna, patriarkatet och staten som drev på det här. Och jag tror fortfarande att de hade ett stort ansvar i varför det blev som det blev. Men det jag tänkt ännu mer på är att det verkligen var en masshysteri.

Utställningen Häxor på Historiska museet levandegör 1600-talets häxprocesser.

***