IKEA-effekten fyller 80!
Grattis till gör det själv-favoriten!
Bild: Semyon Borisov, Unsplash
Ikea-effekten
Visst känns det bättre när man gjort eller skapat något själv? Till exempel bakat bröd eller satt ihop en Ikea-möbel? Fenomenet är så pass väletablerat att beteendeekonomer pratar om just Ikea-effekten. IKEA-effekt uppstår alltså då vi ägnat en viss tid och ansträngning åt något, exempelvis bygga en Billy-bokhylla — och vår känsla inför objektet blir starkare.
Bråka på Ikea
En vanlig schablon är att par ofta bråkar på Ikea. Någon faktiskt statistik på om det stämmer står ej att finna, men när två amerikanska psykologer intervjuades om frågan i New York Magazine, nämnde de följande anledningar till att det skulle kunna stämma: alla gemensamma shoppingupplevelser är som gjorda för konflikter eftersom vi behöver balansera våra egna behov och önskemål med vår partners — och om vi blivit osams och på dåligt humör så leder det lätt till att vi bara tänker på partnerns dåliga sidor, ett beteende som dessutom lätt eskalerar när man är i en lite pressad situation och ska ta beslut.
Namn bottnar i diagnos
Ikeaprodukterna bär som bekant namn från alltifrån nordiska öar till manliga förnamn och adjektiv. Till exempel är den klassiska Billy-bokhyllan döpt efter en Ikeaanställd som hette Billy Liljedahl. Namnsystemet sägs bottna i Ikeas grundare Ingvar Kamprads dyslexi och svårigheter att komma ihåg artikelkoder med nummer, varför varorna i stället fick helt andra namn.