Så väljer du rätt julklapp. 5 tips från psykologisk forskning.
En bra julklapp är både önskad och omtänksam. Texten har tidigare publicerats påtheconversation.com.
Bild: iStock
Julen är en tid för firande och avkoppling – och för att ge presenter! Men att välja julklappar kan bidra till att göra den här tiden på året stressig och ångestfylld. Och fel gåva kan faktiskt göra mer skada än nytta. Här kommer därför några råd, baserade på decennier av forskning, för hur du undviker vissa fallgropar i julklappsköpandet.
1. Önskvärdhet och omtanke
Psykologisk forskning om givande visar att det finns två huvudfaktorer att ta i beaktning när man ger någon en present. Den första är att gåvan ska göra mottagaren glad vilket främst beror på om presenten är något som personen verkligen vill ha.
Den andra viktiga faktorn är att stärka relationen mellan givare och mottagare. Detta uppnås bäst genom att man ger en genomtänkt present – en som visar att den som ger verkligen känner mottagaren. Oftast innebär det att man måste lista ut vad någon vill ha utan att fråga direkt.
Det är här dilemmat uppenbarar sig; för att ta reda på vad någon verkligen önskar sig är ju det uppenbara att fråga. Genom att fråga kan man få till höga betyg på skalan för önskvärdhet, men man misslyckas kanske med att förmedla omtanke.
Den bästa typen av gåva är alltså den som både är önskad av mottagaren och omtänksam. För mig skulle det kunna vara en specialbeställd t-shirt med ett internt skämt. Den sämsta typen av gåva är däremot varken önskad eller omtänksam. För mig skulle detta vara till exempel ett par strumpor.
Sedan finns det önskvärda men oomtänksamma gåvor, som exempelvis pengar, och oönskade men mycket omtänksamma gåvor, som om någon skulle namnge en stjärna efter mig. Jag älskar astronomi men det är ändå inte vad jag helst skulle vilja ha.
2. Sociala risker
Anledningen till att det kan vara så ångestframkallande att köpa julklappar är att det finns en ”social risk” inblandad. En gåva som mottas väl kan förbättra kvaliteten på relationen mellan givare och mottagare genom att öka känslor av samhörighet, anknytning och engagemang. Men en gåva som inte passar kan göra motsatsen, vilket har påvisats i forskning. I en studie från 1999 ombads 129 personer att beskriva i detalj en situation där de fått en present. Tio personer rapporterade att gåvor hade försvagat relationen och två personer hade faktiskt avslutat en relation efter att ha fått en present de inte uppskattade!
3. Det är inte tanken som räknas
Presentgivare tenderar att överskatta hur väl deras oombedda gåvor kommer att tas emot. Forskning visar dessutom att människor tenderar att överskatta sin egen förmåga att avgöra vad mottagaren kommer att gilla, och därmed vilka presenter som kommer att leda till att stärka relationen. I en studie från 2011 bad forskare försökspersoner att tänka tillbaka på antingen sitt eget bröllop eller ett bröllop där de varit gäster. De som tänkte tillbaka på sitt eget bröllop ombads att betygsätta hur mycket de uppskattat gåvorna de fått, både de som stått på önskelistan och de som inte gjort det. De som varit gäster på bröllop ombads att uppskatta hur väl de trodde att deras presenter mottagits.
Resultaten visade att presentmottagarna starkt föredrog de gåvor som stått på deras önskelista. Presentgivarna å andra sidan, antog ofta felaktigt att de gåvor som inte stått på önskelistan skulle anses mer omtänksamma och genomtänkta än vad som faktiskt blev fallet.
Presentgivarna tenderade också att överskatta dyrare gåvor – och tro att dessa skulle uppfattas som mer omtänksamma. Men istället visade det sig att mottagarna uppskattade dyra och billiga gåvor lika mycket. Försökspersonerna kände också mer samhörighet med de personer som gett mer praktiska gåvor, som ett presentkort på en närliggande favoritrestaurang snarare än en på en lyxkrog som låg långt från hemmet.
4. Pengapsykologi
Men hur är det med att ge bort pengar? Då kan ju mottagaren köpa exakt vad hen vill ha. Men kontanter anses ofta som icke-omtänksamt eftersom det inte kräver någon ansträngning och kan uppfattas som att man ”sätter ett pris” på relationen.
I kinesiska kulturer ges pengar i ett rött kuvert för att avdramatisera gåvan genom att bokstavligen svepa in den i en symbol för lycka. Om du ska ge kontanter, tänk på att göra det på ett kreativt sätt – kanske genom att lägga dem inuti fin origami eller på något annat sätt som gör det mer personligt och visar lite mer omtanke.
Det närmaste alternativet till kontanter är presentkort. Den största fördelen med presentkort är att de kräver lite mer ansträngning, och valet av presentkort möjliggör också viss omtanke. Men, forskning visar att presentkort ofta ses som en sista utväg.
5. Den bästa gåvan av alla
Om du vill ge bort en julklapp men inte har fått några indikationer på vad mottagaren vill ha, satsa då på något praktiskt med en personlig touch. Om du verkligen inte kommer på något kan ett personligt kort tillsammans med ett presentkort vara ett bra alternativ. Men den viktigaste lärdomen från forskningen om gåvor är att om ditt mål är att stärka relationen med mottagaren – ge dem en upplevelse.
En studie från 2016 bad människor att ge en vän antingen en ”materiell” eller ”upplevelsebaserad” gåva (värd 15 dollar). Materiella gåvor inkluderade saker som till exempel kläder medan upplevelsebaserade gåvor inkluderade saker som till exempel biobiljetter. Mottagarna av de upplevelsebaserade gåvorna rapporterade att de kände starkare samhörighet med givaren än mottagarna av de materiella gåvorna.
Slutligen, svaret på frågan om den bästa gåvan till någon du älskar är dock ganska enkelt: kvalitetstid. I en studie från 2002 som involverade 117 personer rapporterades mer upplevd lycka komma från familjetid och religiösa upplevelser än från evenemang där pengautgifter och gåvor varit i fokus.
Så, ta en drink, sätt dig ner och ha ett samtal med dina släktingar och vänner i jul. Lär känna varandra. Om ni lyckas så kommer ni nästa jul att veta exakt vad ni ska ge varandra.

