”William James visade oss hur vetenskapen kan möta livet”
Pragmatismens fader, William James, gav oss verktygen att förstå psykologi som en del av det mänskliga livet. Än idag fortsätter hans idéer att inspirera och bredda fältet, skriver psykologen Ida Mälarstig

William James (1842–1910) lade grunden för psykologin med sin pragmatism, funktionalism och resonemang om mänskliga erfarenheter, sanningen och medvetandet. Över hundra år senare fortsätter resonemangen att visa vägen, inte minst inom forskning på psykologisk behandling, där den pragmatiska kliniska prövningen fått ett uppsving på senare år. Här kommer ett axplock som förhoppningsvis kan inspirera. Skillnaden mellan ideala teorier; förnuft, logik och det mänskliga, eller som James kallade det, marmortemplet som skiner högt uppe på en kulle och våra komplicerade, smutsiga och förvirrande personliga erfarenheter, är relevant för psykologin idag. James hävdade att teorin i sig själv, alltid är mer välputsad, logisk och utan motsägelser än verklighetens komplicerade och samtidiga skeenden.
”Medvetandet framträder alltså inte för sig själv sönderskuret i bitar Närmast kan det beskrivas som en flod eller en ström. När vi pratar om det härefter, låt oss kalla det tankens, medvetandets eller det subjektiva livets ström”.
Teorier är redskap att använda, inte gåtor att avtäcka. När vi konstruerar en logik och sedan hävdar att den avslöjar verklighetens sanna väsen, så tappar vi alltför mycket av verklighetens bredd och rymd. Samtidigt behöver vi vår logik, våra teorier och gemensamma ramverk som kan leda oss i världen. Pragmatismen erbjuder en klok medelväg, en lösning av metafysiska tvister, genom att undersöka vilken praktisk skillnad olika uppfattningar ger. James förespråkade pluralism och menade att i pragmatismen får både det abstrakta och de personliga erfarenheterna plats, både logiken och verkligheten. Kunskap genereras genom en process, en pendling, mellan undersökning och reflekterande praktik. James uppmuntrade oss att ställa frågan Hur påverkar denna övertygelse världen? Sanning är det människor menar eller gör när de beskriver ett påstående som sant, vilken konkret skillnad sanningen gör i en persons liv, användbarheten i påståendet, övertygelsens praktiska verkningar. Sanning beskriver därmed inte en metafysisk relation mellan idé och verklighet.

Senare tänkare vidareutvecklar resonemanget med tillägget att mål och värden behövs för att avgöra om det är meningsfull att beskriva något som sant eller inte, om ett påstående är användbart och hjälpsamt för att uppnå ett visst mål. Till exempel Skinner, Rorty och funktionell kontextualism. De existentiella tvivel James brottades med i unga år bidrog till den livslånga fascinationen för mänskliga erfarenheter. Inte minst medvetandet. Han utvecklade begreppet ”medvetandeström” för att beskriva det ständiga flödet av erfarenheter och tankar som omger oss. Bäst beskrivs detta med James egna ord: ”Medvetandet framträder alltså inte för sig själv sönderskuret i bitar Närmast kan det beskrivas som en flod eller en ström. När vi pratar om det härefter, låt oss kalla det tankens, medvetandets eller det subjektiva livets ström”. Likaså är James en tidig funktionalist, och hävdar att det som gör en tanke till en tanke inte beror på dess essens/inre konstitution, utan på dess funktion i systemet.
Eftersom mänskligt beteende är komplext hävdade James att psykologin bör använda sig av olika metoder—kvantitativa och kvalitativa, experimentella och observationer. Det är helt i linje med det som idag kallas mixade forskningsmetoder, där kvantitativa och kvalitativa data samlas in och integreras.