Varför är pojkar sämre i skolan än flickor?

Forskaren Fredrik Zimmerman vet.

Text:

Bild: iStock

Fredrik Zimmerman är fil. dr. i barn- och ungdomsvetenskap och har under flera år forskat om varför pojkar som grupp presterar sämre i skolan än flickor. Hans nya bok heter Pojkars värld: hur föreställningar om maskulinitetsnormer påverkar viktiga jämställdhetsfrågor och pojkar i skolan. Boken tar upp och diskuterar flera viktiga jämställdhetsfrågor och hur maskulinitetsnormer påverkar dessa, exempelvis ensamhet och vänskap, utbildning och livschanser samt hur skolan kan ge pojkar resurser till positiva livsval.

– Grunden är att när pojkar säger att skolan är tråkig så ska man inte försöka göra den rolig, snarare begriplig, säger Fredrik Zimmerman.

– Kikar man exempelvis på flickor som kommer från studieovana hem och pojkar som gör detsamma, så presterar pojkarna sämre. Utlandsfödda flickor presterar bättre än de pojkar som är födda i Sverige. Denna statistik menar jag visar att vara just pojke ökar risken att prestera sämre i skolan.

Han hävdar att det finns en slags krock mellan pojkar och flickor i skolan: med tjejer pratar vuxna allt mer om att de ska våga stå på sig och får vara som de är. Medan pojkar verkar gynnas av, och drar sig mer till, vuxna som kan stödja dem att bli bättre.

Idén med boken Pojkars värld var att se de här frågorna ur ett annat perspektiv än vad genusvetenskapen ofta gör, där pojkar och män återkommande beskrivs i termer av att de är orsaken till diskriminering – på grund av att de är just män som reproducerar patriarkala strukturer, menar Fredrik Zimmerman.

– Om man tittar på maskulinitetsnormer i stort så har män ofta fått sitt värde genom att göra något som någon annan vill och på detta sätt visa sig kompetenta. Mäns största rädslor är ofta att visa sig misslyckade – och därmed tappa i värde.

Denna rädsla för misslyckande verkar ofta leda till det som Fredrik Zimmerman kallar självsaboteradande hos pojkar – där de tar avstånd från vissa uppgifter och ibland all form av skolarbete.

– Pojkarna ser en resursbrist hos sig själva, att de inte klarar av det, vilket får dem att må väldigt dåligt. Då ägnar de sig åt att hantera sina känslor kring det, istället för att fokusera på uppgiften. Resultatet blir att det enda som de känner att de kan göra är att fly från uppgiften och skolan. Det är det vi har att jobba emot. Och de skolor som ökat pojkars prestationer har gjort just detta.

Fredrik Zimmermans bok Pojkars värld: hur föreställningar om maskulinitetsnormer påverkar viktiga
jämställdhetsfrågor och pojkar i skolan är utgiven på Liber förlag (2025).

***

Läs även: Därför rodnar vi