Annons

Så lär sig hjärnan bäst

Text:

Bild: Unsplash

Det mänskliga minnet är komplext och resultaten från enskilda studier är inte alltid är lätta att omvandla till praktiska tips vad gäller inlärning. Tidigare forskning tyder dock på att lärande är som mest effektivt när inlärningstillfällena sprids ut över tid i stället för att till exempel koncentreras till en enda kväll inför en tenta.

En hel del minnesforskning görs just med målet att hitta strategier för effektivt lärande. En ny polsk studie från SWPS university i Warzawa visar att vi kan bli bättre på att återkalla information ur minnet – genom att använda oss av variation. I studien deltog 60 personer och i de sex experimenten fick deltagarna lära sig utländska ord genom att se dem i kontextuella meningar där deras betydelse antyddes. Vid upprepade inlärningstillfällen var meningarna antingen identiska eller varierande. Av resultaten framgick att när meningarna varierades mellan tillfällena ledde detta till bättre inlärning – både omedelbart efter studietillfället och efter 24 timmar.

Effekten var särskilt stark när inlärningen var utspridd över tid, snarare än koncentrerad under en kortare period, vilket tyder på att den optimala inlärningsmetoden alltså kombinerar två tekniker: upprepad hämtning ur minnet och variation i hur informationen bearbetas.

Men studien visade också att deltagarna ofta felbedömde sin inlärningsframgång. De upplevde att det var lättare att lära sig när meningarna var konstanta, snarare än varierade, trots att resultaten visade motsatsen. Så nästa gång du vill lära dig något – testa variation när du vill att det ska fastna, trots att det kanske känns kontraintuitivt.

***