Tiktok sprider myter om adhd
Bild: Unsplash
Har du någonsin öppnat TikTok-appen så vet du troligen att där vimlar av information om adhd. Problemet är bara att en stor del av denna ”information” inte stämmer. Nu har fenomenet studerats vetenskapligt. I en amerikansk studie deltog 466 universitetsstudenter som slumpades in i två grupper: en grupp fick se korrekt adhd-information i Tiktok-liknande format medan den andra gruppen fick se felaktig, men vanligt förkommande information, om bland annat ”adhd-paralys” och ”people pleasing” som påstådda
symtom på adhd.
Därefter undersöktes deltagarnas faktiska kunskap om adhd samt deras självskattade kunskap och generella attityd till diagnosen.
De som exponerats för felaktig adhd-information hade sämre faktakunskap men kände sig ändå mer säkra på att deras kunskap var korrekt. De som fått den felaktiga infon visade också upp en mindre fördomsfull attityd gentemot diagnosen.
Hur underhållande försökspersonerna tyckte att innehållet var, spelade också stor roll. Ju mer engagerande personerna upplevde att klippet var, desto större självupplevd kunskap om diagnosen – oavsett sanningshalt. I en tid där TikTok allt mer ersätter traditionella informationskanaler för unga pekar studien på något viktigt – en allvarlig trend där misinformation om diagnoser kan ge en falsk känsla av säkerhet samtidigt som det troligen minskar den faktiska kunskapen.
***
Läs även: Så påverkar TikTok psyket
Läs även: Ta ledigt ifrån sociala medier
