
Testa dina idéer i 3 steg
Lär av kbt och forskningen för att vässa dina koncept.
”Idéer är inget. Genomförandet är allt”.
Citatet kommer från tv-producenten Karin af Klintberg. Hon ligger bakom Värsta språket, Landet brunsås och succén Historieätarna. Det är populärvetenskapliga serier som skrivit om det svenska tv-landskapet.
Också filmbolaget Pixars grundare John Lasseter vill sätta genomförandet i fokus. I New York Times i början av året sade han att idéer oftast är överskattade och att det viktiga är vad man gör av sin idé – och hur bra man är på att lösa alla problem som dyker upp på vägen.
Att genomförandet skulle vara allt framgår även av olika modeller som finns för kreativa processer. Samtliga börjar med idégenerering – men sedan kommer alltid tester, prototyper och utvärderingar. Klintbergs och Lasseters uttalanden stämmer alltså överens med forskningen om kreativitet. Ett knep för att underlätta genomförandet är att betrakta det hela som ett experiment. Så här kan du inspireras av vetenskapliga metoder och kognitiv beteendeterapi när du vill förverkliga dina idéer:
1) Skapa en hypotes.
Ett första steg för att förverkliga din idé är att göra om den till en hypotes. Du kanske har en idé om ett tv-program som tränar barn och föräldrar i abstrakt tänkande. Formulera nu om idén till något som du faktiskt skulle kunna testa, en hypotes som kan motbevisas. Eftersom du tror på din idé borde din hypotes vara något i stil med: ”Barn mellan fem och sju år kommer att älska det här programmet.” Poängen är alltså att skapa en hypotes som går att motbevisa. När författaren Ash Maurya fick en idé om att skriva en bok om metoden lean valde han att skapa ett experiment. Hans hypotes var enkel: ”En bok om lean kommer att vara intressant för många.” Nu har du alltså lärt dig hur du kan formulera dig. Nästa steg blir att ta reda på hur din hypotes kan bekräftas eller motbevisas.
2) Skapa ett experiment.
Ett vanligt verktyg inom kbt är beteendeexperiment. Ett sådant innebär att terapeuten och klienten formar ett experiment som går ut på att klienten testar något av sina antaganden – till exempel att alla kommer att stirra i två minuter om du spiller ut ett glas vatten på kaféet. Ett beteendeexperiment syftar till att testa hur väl vårt sätt att tänka eller bete oss fungerar, huruvida våra förutsägelser stämmer samt att prova nya sätt att göra saker på. Din idé och hypotes kommer säkerligen att stöta på mycket kritik, inte minst från dig själv. Fastna inte kritikfällan utan skapa i stället ett konkret experiment utifrån din hypotes. Här kommer lite inspiration för hur ett experiment kan se ut.
Enkla experiment är de mest effektiva:
Dropbox är en sorts digital mapp som gör det möjligt för dig att spara alla dina filer på internet. Det är en minst sagt tekniskt komplicerad tjänst. När Dropboxs grundare Drew Houston fick idén visste han att det skulle ta tid att förverkliga den. I stället för att låsa in sig på sitt rum och börja programmera gjorde han det alla med en bra idé bör göra – han skapade ett experiment. På sajten getdropbox.com visade Drew en kort film som förklarade tjänsten på ett snabbt och enkelt sätt. De som blev intresserade kunde sedan skriva upp sin mejladress för att få tillgång till tjänsten när den var klar. Filmen blev en succé och tiotusentals personer skrev upp sig. Då visste de inte att det skulle ta 18 månader för Drew att förverkliga sin idé. I dag har Dropbox miljoner användare. Tjänsten var uppenbarligen värd att vänta på.
Internet, ditt experiments bästa vän:
”Jag har en idé! Jag vill sälja skor på internet.” Okej, inte en så värst unik idé. När Nick Swinmurn, grundaren av skoföretaget Zappos, kläckte idén 1999 var den dock banbrytande. Swinmurn gick till ett antal investerare för att få pengar för att genomföra sin idé. De bad honom komma tillbaka när han kunde visa att idén faktiskt funkade. Så vad gjorde Swinmurn? Köpte han in ett lager av skor och byggde en ambitiös hemsida? Nej, han skapade ett experiment. Att köpa in skor är dyrt och riskabelt så i stället gick han till sin lokala skohandlare och fotograferade alla skor de sålde. Bilderna lade han upp på en mycket enkel sajt och bad besökarna mejla honom om de ville köpa något par. Så fort han fick en order gick han tillbaka till skohandlaren och köpte paret och postade det till kunden. Swinmurn fick snabbt så pass många beställningar att han kunde säga till investerarna att hans experiment hade wtt positivt utfall. År 2009 köptes Zappos av e-handelsjätten Amazon för 1,2 miljarder dollar. En ”miljardidé” som började som ett experiment.
Skapa ett offline-experiment:
Experiment kan givetvis användas av flera än internet-entreprenörer och psykologer. Under sin första mandatperiod ville Barack Obama skapa en statlig myndighet som skulle upplysa medborgarna om kreditbedrägerier. Om du tror att det är dyrt att skapa Dropbox kan du bara föreställa dig hur dyrt och tidskrävande det är att skapa en ny myndighet. Obama och hans stab ville förstås inte lägga ner tid och pengar på något som medborgarna inte var intresserade av. Kreditbedrägerier var ett växande problem, men skulle medborgarna ta hjälp av staten för att lära sig mer om dem? För att testa sin hypotes utformade Obamas stab ett experiment. De fixade ett telefonnummer dit personer kunde ringa om de hade frågor om kreditbedrägerier. Under en helg spred de sedan information om numret och myndigheten, som alltså ännu inte var mer än en telefon i Washington. Numret blev snabbt nedringt och Obama kunde konstatera att hypotesen stämde.
3) Utvärdera ditt resultat och planera nästa experiment.
Genomförandet må vara allt, men tro inte att det räcker med ett litet experiment för att förverkliga din idé. Fick du ett positivt utfall på ditt experiment är det bara att fortsätta arbeta med din idé. Släpp aldrig experimenterandet. Även stora företag som Google testar alla sina idéer och förändringar med experiment. Misströsta inte om du får ett negativt utfall på ditt experiment. Ett negativt resultat är fortfarande ett resultat. Förhoppningsvis har du fått mängder av feedback som hjälper dig att omarbeta din idé och skapa en ny hypotes som är redo att testas med ett experiment.