Annons

Jonas Hjalmar Blom: Fake science!

Text:

Bild: Martin Stenmark

En gång, i det jag kallar mitt mörka förflutna, arbetade jag på reklambyrå. Byrån lockade med krispigt kontor, läckra luncher och flådiga fester, samt att ”psykologi ska genomsyra allt vi gör”. Jag blev något besviken då ett typiskt uppdrag gick till så här: en art director och en copywriter stängde in sig några timmar innan de visade upp ett färdigt koncept för mig med ett påstående förklätt till en fråga: ”Visst har du nån vetenskaplig artikel som bevisar det här?” Jag stannade inte länge på byrån.

Det publiceras cirka 2 miljoner vetenskapliga artiklar varje år. Det går att hitta en vetenskaplig artikel som bekräftar nästan vad som helst. Är du vaccinmotståndare? Håll upp Andrew Wakefields studie om samband mellan barnvaccin och autism i ansiktet på alla du träffar. Men håll tyst om att den byggde på felaktiga data, har motbevisats gång på gång och att Andrew Wakefield, som sålde testkit för autism, var partisk. Ändå blir det party bland ”antivaxxare” varje gång studien nämns.

Vill du hävda att mäns könsorgan endast är en social konstruktion? Dela studien som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Cogent social sciences i ditt flöde. Men radera alla kommentarer som påpekar att det var en bluffartikel, enbart författad för att skapa debatt.

Kanske vill du sälja in personlighetstestet Myers-Briggs till en stressad mellanchef? Välj och vraka bland alla studier i Journal of psychological type som visar testets förträfflighet. Men, inte ett ord om att tidskriften startades av testutvecklarna själva och kanske ser vetenskaplig ut, men saknar kvalitetsgranskning.

Redan i dag talar man om pseudovetenskap eller ”cargo cult science”. Reklamaren i mig inser dock att vi behöver ett snärtigare sätt att tala om det som liknar vetenskap men inte alls är det. Det som skapats i syfte att påverka eller sälja. Efter att ”fake news” blivit ett spritt begrepp och årets nyord 2017, vill jag att allas ordförråd ska berikas med uttrycket ”fake science”.

Nu ska jag bara leta fram en studie som backar upp mitt budskap. Tiden på reklambyrån kanske inte var helt bortkastad, trots allt.