Annons

Skärm och mående

Text:

Bild: iStock

Ju mer skärmtid – desto fler känslomässiga problem. Och ju mer problem – desto mer skärmtid. Så sammanfattar forskarna sambandet mellan barns skärmanvändning och deras emotionella hälsa i en omfattande studie. Studien, en metaanalys som omfattade 117 longitudinella studier från hela världen med data från över 292 000 barn under 10 år, har publicerats i Psychological Bulletin.

Resultaten visar att barn som hade mer skärmanvändning i högre grad utvecklade oro och nedstämdhet samt ilska och hyperaktivitet. Men barn med
redan existerande problem sökte sig också oftare till skärmar – särskilt spel – som en form av coping. Studien visar också att just spelande har starkare koppling till känslomässiga problem än
annan skärmtid.

Det konstateras också att barn i åldern 6–10 år är mest sårbara för negativa effekter av skärmtid samt att flickor oftare får känslomässiga problem kopplade till skärmbruk medan pojkar tenderar att öka skärmtiden när de mår dåligt, och då särskilt genom spel.

Forskarna bakom studien uppmanar föräldrar att inte enbart fokusera på antal timmar framför skärmen, utan på innehåll, syfte och social kontext – och pekar på att barn med hög skärmanvändning kan behöva känslomässigt stöd, inte bara skärmbegränsningar.

Resultaten är tydliga och bygger på långtidsdata, men forskarna påpekar också att även andra faktorer – som föräldrastil eller hemmiljö – också starkt kan påverka både skärmvanor och mående.