Har min dotter en diagnos?
Bild: iStock
FRÅGA:
Jag har en nioårig dotter som visar en hel del symtom på så kallad högfungerande autism (asperger). Hon är extremt blyg i många situationer, vill bara ha en viss sorts kläder och vill inte sköta sin hygien, är kravundvikande, etc.
Detta började i samband med att hon började förskoleklass. Innan dess utvecklades hon normalt. Hennes enda kompisar sedan sexårsåldern är också ”udda” och vi vet nu att de har en aspergerdiagnos.
Jag tycker att många yttre symtom stämmer. Det som jag har uppfattat som själva kärnan i autism, att ha svårigheter att läsa av andra människor, tycker jag inte att hon verkar ha problem med. Hon älskar rollspel och hon kommer ofta med klockrena kommentarer om situationer, som visar att hon har en god förmåga att läsa av när någon inte riktigt menar det hen säger och så vidare.
Är det trots detta möjligt att hon skulle få en autismdiagnos? I så fall, vad är egentligen kärnan i diagnosen asperger?
SVAR:
Aspergers syndrom och högfungerande autism är två begrepp som rymts inom autismspektrumstörningar. Man har även pratat om atypisk autism. I den senaste upplagan av diagnosmanualen DSM har man tagit bort aspergerdiagnosen, vilket motiveras med att det inte går att peka på några kvalitativa skillnader mellan Aspergers syndrom och autism. I DSM-5 används bara diagnosen autism, men med olika tillägg och nivåbestämningar som ska klargöra svårighetsgrad/hjälpbehov och om det till exempel också finns en intellektuell funktionsnedsättning.
Kriterierna för autism delas in i två områden. A-kriterierna beskrivs som ”varaktiga brister i förmåga till social kommunikation och social interaktion” medan B-kriterierna beskrivs som ”begränsade, repetitiva mönster i beteende, intresse eller aktiviteter”.
Det finns tre A-kriterier, som alla ska vara eller ha varit uppfyllda, och det finns fyra B-kriterier, varav minst två ska vara eller ha varit uppfyllda. Man skulle kunna sammanfatta det med att det finns två ”kärnor” som kännetecknar autism. Den ena kärnan handlar om att man har svårigheter med det sociala samspelet och den andra handlar om att man är rigid/oflexibel/rutinbunden. I grova drag kan man alltså sammanfatta vad som utgör den gemensamma kärnan i autism, men symtomen kan ta sig olika uttryck och vara mer eller mindre tydliga.