Träna för hjärnans skull

Text:

Foto: Stefan Tell

Det senaste decenniet har en rad försök visat att fysisk aktivitet stärker i princip alla tankemässiga förmågor. Den gör oss mer koncentrerade, stärker vårt minne och gör oss mer toleranta mot stress. Märkligt nog verkar hjärnan vara ett av de organ som förändras och förstärks allra mest av att vi rör på oss fysiskt.

Tyvärr har resultaten ofta bagatelliserats: ”Hur viktigt kan det vara att jogga?” Jag tror att det beror på att många associerar fysisk aktivitet med hälsohysteri, långlopp och att bli först vald till fotbollslaget på skolgymnastiken. Detta är en av vår tids stora medicinska missuppfattningar som förmodligen grundar sig i att vi lever i en tid då vi inte behöver ta ett steg längre än till Konsum för att få mat. Slutsatsen vi drar är att fysisk aktivitet är något som ”sportiga” kan roa sig med men övriga kan strunta i.

Problemet är att hjärnan inte är utvecklad för vår moderna värld. Fysisk aktivitet har handlat om överlevnad under 99,9 procent av människans tid på jorden. Ett sätt att förstå proportionerna är på följande sätt: Det har funnits 15 000 generationer Homo sapiens sedan vår art uppstod. Tänk dig en stad med 15 000 invånare, där varje människa är en generation. Hur många har levt i en industrialiserad värld? Bara tio. Hur många har levt i en digitaliserad värld? Tre! Övriga 14 987 individer har levt som jägare och samlare alternativt jordbrukare. Deras värld – inte din och min – har format hjärnan.

Om man inser det förstår man bättre varför evolutionen slipat på hjärnan så att den stärks när vi rör på oss. Det var när våra förfäder var fysiskt aktiva, till exempel under jakt, som de behövde sin koncentration som mest. Det var då de fick nya intryck från sina sinnen som de behövde lagra in – alltså minnas. Och det var då de överlevde. Förmodligen är detta anledningen till att koncentration, minne och mående stärks även hos oss när vi rör på oss.

Kommande år tror jag att vi kommer få se en lång rad studier som inte bara bekräftar effekterna på hjärnan av fysisk aktivitet, utan också blottlägger mekanismerna bakom dessa. Min förhoppning är att det kommer bidra till att fler inser att fysisk aktivitet inte handlar om motionshysteri, utan är grundläggande för att vi ska fungera så bra som möjligt.

Anders Hansen är överläkare i psykiatri och författare till böckerna Hälsa på recept, Hjärnstark: Hur motion och träning stärker din hjärna och Fördel adhd (Bonnier fakta). Hans krönika publicerades i Modern Psykologi & Hälsa 2018.