Attraherad av min psykolog

Text:

Foto: Maria Hergueta

FRÅGA:

Jag har ett fantastiskt jobbigt problem. Jag är attraherad av min psykolog. Jag tänker på honom när jag vaknar, undrar vad han gör under dagen och när jag ska somna på kvällen fantiserar jag om honom, vill veta hur han är som person, hur hans vardag ser ut och hur han är i sängen. 

Han har hela tiden varit extremt professionell och visat mig en otrolig respekt och medkänsla på ett väldigt lagom sätt. Mina tankar och känslor är minst sagt olämpliga och jag skäms otroligt mycket för det här. Jag upplever dock inte att det påverkar mig så mycket när vi ses (förutom att jag tänker på hur fin han är och undrar hur han ser ut naken). Han är den bästa psykolog/samtalskontakt jag någonsin har pratat med och jag har lärt mig så mycket saker om mig själv och vågat prata om saker jag inte vågat berätta för någon annan. Jag är helt övertygad om att han förändrat mitt liv till det bättre.

Det som är jobbigt är att jag tänker på honom hela tiden och jag vill inte det. Hur gör jag för att sluta vara attraherad av honom eller åtminstone sluta tänka på honom hela tiden? Att ta upp det med honom är ju helt uteslutet då jag skulle dö av skam av att berätta en sådan grej. Jag vet ju att jag brukar kunna bli attraherad av perso­­­­­ner som verkar bry sig om mig eller visar att de är intresse­rade av vad jag berättar om mig själv men som jag vet att jag al­d­rig kan få. Jag blir attraherad av både kvinnor och män. Jag har en partner, så det är ju minst sagt väldigt jobbiga käns­lor. Säg att det finns något sätt att sluta tänka på honom!

SVAR:

Det du beskriver är inte ett helt ovanligt problem. Som du näm­ner så väcker det positiva käns­lor hos oss när någon verkligen bryr sig om oss och hjälper oss. Så att du känner starka positiva känslor är helt naturligt. Vad vi sedan attraheras av hos en människa är inte något vi själva styr över. Människors utseende, humor, doft eller personkemi med oss gör att vi blir attraherade av vissa och inte av andra. Du skriver också att du brukar bli attraherad av människor som visar intresse och som du inte kan få. Inte heller är det ett helt ovan­-
ligt mönster hos oss männi­skor. Det är därför helt natur­ligt att du råkat bli attraherad av din terapeut. Dina tankar och känslor är inte alls olämp­liga. Att veta det hoppas jag kan minska lite av din skam.

Men du frågar också om det finns något som kan göra att du slutar tänka på honom. Jag tänker såhär: att det dyker upp tankar kan du inte göra så mycket åt, men att du sedan fortsätter tänka och fantisera om honom är något som går att påverka. Det är lätt att bygga upp fantasier om en människa man inte vet något om. För det är ju det som är det speciella med en terapirelation. Din terapeut vet massor om dig, men du vet i stort sett inget om honom. Det tillsammans med dina positiva känslor för honom gör att din hjärna lätt kan börja tro att han besitter massor av de egenskaper och kvaliteter som du längtar efter hos en annan människa. Det här är det som händer med vem som helst vi blir förälskade i, men skillnaden är att ”vanliga” människor lär vi ju känna och får så småningom en korrigerande bild av. Du kan därför påminna dig om att det du känner stark attraktion till delvis är din fantasibild.

Gör det gärna konkret för dig själv genom att ställa dig frågan vad det är du längtar efter i en relation och om det är så att din fantasi om din terapeut stämmer överens med den bilden. Kanske är det kvaliteter som du saknar i dag hos din partner? I så fall kan du bli hjälpt av att sörja att det inte finns i din relation i dag. Att sätta ord på vad vi längtar efter och sörja vad vi inte har hjälper oss att behålla kontakt med oss själva och verkligheten. Ibland fungerar nämligen fantasier som ett sätt att fly undan det vi inte är nöjda med i vårt liv.
När vi i stället landar i verkligheten och alla våra känslor kopplat till den så får vi en guidning i vad vi vill ha mer av i våra liv och våra relationer.

När du märker att du börjar fantisera om din terapeut, kan det i stunden hjälpa att bry­ta tankarna. Visa förståelse för dig själv att du får en impuls av att vilja tänka på honom, men påminn dig om att det är en fantasibild och vänd i stället din uppmärk­samhet till verkligheten här och nu. Vad är det för känslor du flyr ifrån just i stunden när du börjar fantisera om honom? Notera hur de känslorna känns i kroppen. Gör det här om och om igen varje gång du märker att du försvinner iväg i fantasier. Det kommer att hjälpa dig att inte fastna i tankar och fantasier.

⁄ Sofia Viotti, legitmerad psykolog/Psykologiguiden.se

Svar från legitimerade psykologer på Sveriges psykologiförbunds sajt Psykologiguiden.se