Utmattad, kan jag bli helt återställd?

Text:

Foto: Maria Hergueta

FRÅGA:

Jag har varit utmattad i flera perioder. Efter senaste gången har jag tagit det på allvar och helt ändrat om mitt liv. Jag jobbar mycket mindre och så vidare. Jag mår som helhet bra, men har kvar vissa saker som jag undrar om de alls kommer att försvinna: jag har minnesproblem, är lättstressad och har problem med ljus och ljud. 

Mitt största problem är att jag reagerar fruktansvärt överdrivet på jobbrelaterade saker som påminner om min tidigare jobbsituation, med mycket planering och människor att ta ansvar för. Det kan räcka med att jag får en enkel fråga att ta ställning till, eller ett mejl med en fråga, så låser sig hela systemet; jag får ångest och reagerar som att det är en livsfara på gång fast det kanske är något mycket enkelt. 

Jag har ett stort behov av att arbeta aktivt med det här, men vet inte riktigt var jag ska börja, och vanlig terapi hjälper inte. 

Själva utmattningen känns det som att jag förstår och har bearbetat. Men det här ligger kvar i kroppen och förstör varje dag. Jag förstår att det inte är ett trauma egentligen, men för min kropp känns det som ett trauma. Är det möjligt att gå i trauma­terapi för sånt här? Eller finns det någon annan terapiform som rekommenderas?

SVAR:

För det första blir jag glad över att du skriver att du verkligen har tagit situationen på allvar och gjort stora förändringar i ditt liv. Du verkar även mycket motiverad till att jobba vidare med dina kvarstående problem vilket gör att chanserna att ditt tillstånd blir bättre är goda.

Det är vanligt vid utmattning att det tar lång tid för vissa förmågor att bli återställda. Det handlar om det man kallar för kognitiva förmågor, som innefattar bland annat minne, planering och organisering. I den här kategorin finner vi även de symtom på stresskänslighet och känslighet för ljud och ljus som du beskriver.

Även om det kan ta flera år att återfå sina vanliga förmågor, så det finns goda chanser att de blir bättre automatiskt. Du kan läsa mer om detta på stressmottagningens hemsida.

Nedsatt kognitiv förmåga skulle kunna förklara din stress i jobbsituationer som kräver beslut och planering. Har vi nedsatt funktion i något som vi tidigare klarat av så är det naturligt att känna en viss ångest och bli stressad. Men din stress och ångest skulle också kunna handla om det du själv är inne på runt trauma – att din tidigare jobberfarenhet fungerar som ett trauma som triggas igång vid situationer som påminner om tidigare jobbsituationer. Din hjärna har lärt att något är farligt och reagerar därför med hotsignaler.

För att bli av med detta behöver du förmodligen, precis som du skriver, jobba med detta i en terapi.

Du säger att vanlig terapi inte hjälper och jag undrar därför vilken typ av terapi du gått i. Det finns mer eller mindre hjälpsamma terapiformer för denna problematik, och terapeuter som är mer eller mindre duktiga på att jobba med ditt problem. Men det gäller också att hitta en terapeut som just du fungerar tillsammans med. Därför är det viktigt att du tar reda på vad terapeuten har för utbildning och erfarenhet, och även utvärderar efter några gånger om det ni gör går åt rätt håll. Annars rekommenderar jag dig att söka dig vidare. Men se till att vända dig till en legitimerad psykolog eller legitimerad psyko­terapeut. 

Egentligen skulle alla typer av terapimetoder kunna hjälpa dig men det finns några metoder som har extra fokus på att jobba med trauman och kroppsminnen: bland annat EMDR (en traumabearbetningsmetod) och affektfokuserad psykoterapi.

Det som också skulle kunna hjälpa läkningen av din stresskänslighet är att ofta försätta kroppen i tillstånd av lugn och trygghet. Där kan lugn fysisk aktivitet, som yoga, hjälpa – ­eller gå till en fysioterapeut som arbetar med basal kroppskännedom. Du kan även jobba med andningsövningar och mer mentala övningar inom mindfulness och compassion.

⁄ Sofia Viotti, legitmerad psykolog/Psykologiguiden.se

Svar från legitimerade psykologer på Sveriges psykologiförbunds sajt Psykologiguiden.se