”Våga vara ensam med dina tankar”

Anna Tebelius Bodin har tilldelats 2020 års Mensapris. Foto: Peter Hedström

Ett stort problem i dag är att vi sällan helt ensamma med våra tankar, utan konsumerar något hela tiden. Det menar författaren och föreläsaren Anna Tebelius Bodin. Hon har tilldelats årets Mensapris, som belönar en person vars gärning identifierar och främjar intelligens.

– Hjärnan behöver det där lugnet och vi måste våga vara ensamma med våra tankar. Det behöver inte handla om att vi ska meditera, utan kanske bara om att ha det tyst i bilen eller ta paus utan mobilen en kvart om dagen. Då kan vi stressa ner på riktigt och hitta ett annat lugn i kroppen och huvudet. Risken är annars att vi till exempel får sömnsvårigheter, om tiden i sängen är den enda stunden vi tvingas vara ensamma med våra tankar, säger Anna Tebelius Bodin.

Med bakgrund som specialpedagog och med utbildningar i kognition från Lunds universitet och Mind, brain, and education vid Harvard university, föreläser hon om hjärnan, psykologi, inlärning och motivation.

– Mina föreläsningar har på senare tid tagit två inriktningar, å ena sidan om den lärande hjärnan – hur långtidsminne, motivation och uppmärksamhet fungerar, å andra sidan om den hållbara hjärnan – hur vi upprätthåller och stärker psykisk hälsa, säger Anna Tebelius Bodin.

En viktig devis, som många brukar komma ihåg från hennes föreläsningar om inlärning, är att vi bara kan minnas det vi tänkt.

– Det låter enkelt, men är helt avgörande: vi behöver aktivt tänka på det vi ska lära oss och koppla ihop det med något redan bekant, för att vi ska kunna plocka fram kunskapen senare. Annars sitter vi till slut där och har bara fragmenterade långtidsminnen. Det är också därför vi behöver öva oss på att göra en sak i taget och inte distrahera oss med exempelvis mobilen hela tiden.

Anna Tebelius Bodins bästa tips för att lugna ner och ta hand om vår hjärna är därför att försöka ägna det vi gör just nu all vår uppmärksamhet. Hon slår också ett slag för att undvika snabba kickar och i stället göra sådant vi mår bra av när vi tänker tillbaka på det. Och sist men inte minst – försök att en liten stund varje dag meditera, ta en promenad eller bara lägga dig tyst på soffan, utan mobilen.

Annas 4 bästa hjärntips:

1. Gör en sak i taget. Genom att multitaska blir resultatet ofta sämre och vi minns mindre. 

2. För att njuta mer av det du gör, ägna det all din uppmärksamhet. 

3. Gör saker som du mår bra av när du tänker tillbaka på att du gjorde dem. Det vinner du på i längden.

4. Stäng ute omvärlden och släpp konsum­tionen en liten stund varje dag.

Mensapriset delas varje år ut av Mensa till någon vars gärning stämmer överens med något av Mensas syften, att främja intelligens så att den kan komma mänskligheten till godo och uppmuntra forskning om intelligens.
Karin Skagerbergs artikel publicerades först i Modern Psykologi 6/2020: Prenumerera | Lösnummer | För skärm (Google play) | För skärm (Itunes)

1 kommentar

Lämna ett svar till minkreativitetsblog Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s