Rygg och familj i harmoni med yoga

190925_mp_jonas_mosskin_0047lores
Jonas Mosskin är organisationspsykolog. Foto: Martin Stenmark.

KRÖNIKA. Som medelålders man inledde jag semestern förra året med en sedvanlig låsning i ryggen. Ryggproblemen började för ungefär tio år sedan när jag började arbeta heltid som psykolog. Att sitta och samtala med människor dagarna i ända har varit förödande för min rygg. Att jag dessutom skaffat tre barn har gjort tiden för återhämtning minimal, samtidigt som möjligheten att göra knasiga lyft i vardagen är obegränsad.

Trots att jag springer regelbundet blir jag inte av med problemen. En kiropraktor nära mitt lantställe i Tierp konstaterade att det inte var något fel på mina muskler, men sa att jag borde göra något åt min bristande rörlighet: ”Min behandling kan bara bryta din låsning men du måste få igång rörligheten i ryggen.” Det var säkert femte gången en massör, naprapat eller kiropraktor sa så till mig. För första gången lyssnade jag. Min storebror är såld på yoga sedan ett antal år tillbaka, och nu följde jag något motvilligt hans råd och började följa en enkel uppvärmnings-video han tipsat om. Jag fick med mig min fru. Under semestern började vi varje morgon med en lättare yogauppvärmning. Snart var ryggproblemen borta.

När semestern var slut kom min fru och jag överens om att försöka gå upp en kvart tidigare och starta morgonen med yoga. Ungefär varannan morgon har vi lyckats. Det är inte lika inspirerande i vardagsrummet som utomhus på landet till fågelkvitter. Men våra stressiga morgnar har blivit mer harmoniska. Samspelet med barnen har förbättrats. Tidigare höjde vi ofta rösten någon gång varje morgon när de skulle klä på sig, äta frukost och komma iväg. Dåliga dagar skrek vi och bråkade med barnen och skällde på varandra. Men inte längre.

Våra tio minuters rörelse tillsammans, innan vi väcker barnen, har gjort att vi gått från sömnens land via kroppens rörelser till social samvaro med våra barn i vardagens pressade tidsschema. Även om målet med yogan var att öka rörligheten i kroppen, är den största effekten att vi är mer harmoniska och möter vardagens stress bättre. Det har dessutom gjort det mer angeläget för oss båda att gå och lägga oss i tid på kvällen. Stressen är inte borta, stelheten i ryggen dyker upp ibland, men det är hanterbart.

Varför har jag tidigare inte lyssnat när någon har sagt att rörelse kan vara bra både för min kropp och för mitt mentala tillstånd? Tidigare har jag nog trott att det skulle vara ett enormt projekt. Nu vet jag att det var ganska enkelt.

Jonas Mosskin är organisationspsykolog. Hans krönika publicerades först i Modern Psykologi 1/2020: Pappersutgåva | För skärm (Google play) | För skärm (Itunes) | Prenumerera 

 

 

 

1 kommentar

  1. Ja, vi ser väl individen som en helhet numera hoppas jag. Att kropp och själ, eller psyke, eller inre människa (eller vilket begrepp som föredras) hör i hop.

    För mig har det efter några depressioner av olika anledning varit viktigt att hitta en lugn stretch- och rörelseträning för att via kroppen få lugn även i själen.
    Jag motsätter mig dock att Yogan (med dess buddistiska grund) har fått ta patent på allt liknande.

    Stretch och lugn rörelseträning har funnits i många former. Själv har jag hittat Tikvan (hopp, förhoppning på hebreiska) och är nu utbildad instruktör och får daglig återkoppling av deltagare som sover bättre, blivit mjukare, känner större inre balans…m.m.

    Tikva är just lugn rörelseträning framtagen av sjukgymnast och kristen hälsopedagog (som sökte liknande vid whip lash skada och kände sig inte bekväm i yogans och buddismens filosofi.

    Så bra att veta att det finns alternativ.
    Se på hemsidan Tikva.se var i landet det erbjuds pass om någon vill testa.
    Tikvas specialskrivna instrumentella musik finns numera också på Spotify.

    mvh Anna

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s