Glöm inte vad du vill hämta åter

Text:

LEDARE. ”Han unnade sig en kort tid av vila och återhämtning innan han tog itu med nya uppgifter.” Så lyder det exempel på ordet ”återhämtning” som Svensk ordbok ger.

Hur ofta ger du dig själv en tid av vila och återhämtning innan du går vidare i ditt värv? När jag skriver de här raderna inser jag att jag har varit igång ganska många timmar i dag utan återhämtning. Bortsett från fem minuter i enskildhet med Mindfulness-appen i ett konferensrum efter lunch.

I livspusslet ligger bitarna allt som oftast dikt an.

I Modern Psykologi 4/2019 skriver vi om hur allt fler faktiskt drabbas av utmattningssyndrom. Orsakerna är ofta en kombination av faktorer, men där ökad press i arbetslivet återkommer. Centralt för att förebygga utmattning är just återhämtning.

Som ordbokscitatet pekar på är återhämtning något man unnar sig. Att unna sig kräver marginaler, men är det inte just marginalerna som det karvas på i dagens arbetsliv?

Sedan är ju frågan vad det är man vill hämta åter.

I samma nummer skriver Patrik Hadenius, som grundade Modern Psykologi för jämnt tio år sedan, om vikten av att ta paus. Han har skrivit en bok på temat och i samband med den arrangerar han ”pauspaneler”, ett slags samtalskvällar inför publik.

På den första panelen var bland andra författaren David Lagercrantz gäst. Han talade sig varm för pausen som en väg till kreativitet. Det var peppande, och jag kände att det kanske inte skulle vara så dumt att ta fler pauser. De kan ju uppenbarligen leda till bästsäljande deckare!

När sedan filosofen Stina Bäckström från Södertörns högskola gick upp på scenen fick jag mig en tankeställare. Medan jag tycker att jag återhämtar mig med meditations-appar som gör mig fortsatt produktiv, nämnde hon något som inte värderas så högt i dag: passiviteten. Att inte göra någonting.

Riktigt där är jag inte, men jag vill gärna inspireras av klarinettisten Martin Fröst, som intervjuas i numret. Martin Fröst har – förvisso tvingad därtill av en sjukdom – hittat ett sätt att sakta ner en aning och hitta ett nytt lugn och en ny frihet i det han gör. Och att blicka tillbaka även på sina misslyckanden och säga: ”Wow, vad dåligt det blev men vad modig jag var!”

Det är något jag gärna hämtar åter.