5 steg till ett kreativt kontor

Workplace
Niklas Laninges artikel publicerades först i Modern Psykologi 3/2015. Illustration Graham Samuels.

Inred rätt och få idéerna att flöda på arbetstid.

Ljusa lokaler, gratis snacks och exklusiva designmöbler. Vill man framstå som ett innovativt företag så är ovannämnda attribut i dag norm. Att lokalerna är en viktig del i hur ett företag uppfattas är självklart, men trots det har de flesta arbetsplatser långt kvar när det gäller att inreda på ett sätt som faktiskt påverkar medarbetarnas kreativitet.

Att slänga in några danska fåtöljer i entrén eller att placera ett pingisbord i fikarummet räcker inte. För att skapa en arbetsplats som uppmuntrar till kreativa beteenden gäller det att se över varje del av arbetsplatsen och noga tänka ut vilken funktion varje rum och dess inredning ska ha. Låt därför modern psykologisk forskning ge dig några inredningstips.

1. Entrén. Nytänkande idéer är ofta en kombination av gamla tankar. När vi tillåter oss själva att para ihop oväntade saker så uppstår en mängd olika idéer. Det kräver att vi hela tiden fyller på vår hjärna med ny kunskap och nya intryck. Kreativitetspsykologen Keith Sawyer har flera knep för att träna sig själv i att se oväntade kopplingar.

– Forskningen visar att när vi tar in intryck från olika källor så blir vi bättre på att upptäcka oväntade och nya kombinationer. Jag försöker därför att tillbringa tid tillsammans med människor som inte tillhör mitt forskningsområde. Jag läser också mängder av magasin och dagstidningar bara för att hålla mig uppdaterad om nya upptäckter, säger han.

Du kan förstås inte kontrollera vad dina kolleger läser och vilka de umgås med på fritiden. Däremot kan du öka sannolikheten för att de skapar oväntade kopplingar till er verksamhet. Ett enkelt knep är att se till att er entré är fylld av spännande tidningar från olika delar av världen. Skippa allt vad branschtidningar heter, om det inte är branschtidningar från andra branscher än er egen förstås. Entrén kan också påminna de anställda om företagets kärnverksamhet.

Besöker du företaget Klarna i Stockholm så kommer du att mötas av mängder av grafer som ständigt uppdateras. Företaget som utvecklar betallösningar för e-handel och graferna visar hur de går för olika delar av Klarnas verksamhet just nu, ett enkelt och snyggt sätt att påminna de anställda om vad de jobbar med.

2. Skrivbordet. Det finns en klar uppdelning mellan hur man bör möblera om man vill uppmuntra produktivitet och hur man bör möblera om man vill ha kreativa anställda. Psykologisk forskning visar att det tar mellan 7 och 20 minuter att få tillbaka fokus på en uppgift ifall man blir avbruten. Vill du arbeta effektivt bör du således göra det på en plats där du slipper kolleger som knackar dig på axeln var femte minut.

Förespråkare för det öppna kontorslandskapet brukar lyfta fram att kreativitet uppstår när idéer och tankar får flöda fritt mellan medarbetarna. Den kreativa medarbetaren behöver dock ibland kunna arbeta ostört på samma sätt som den produktive medarbetaren.

Flow är ett begrepp myntat av psykologen Mihaly Csikszentmihalyi. Han studerade personer som ansågs vara kreativa och fann att deras vardag präglades av att befinna sig i flow. När vi är i flow är vi helt fokuserade på det vi gör, vilket gör att uppfattningen om tid och rum försvinner. Du har säkert upplevt detta när du fått arbeta ostört med en svår uppgift som gradvis utmanar dig mer och mer. Flow utmärks också av att vi blir extremt duktiga på att göra oväntade associationer. Vi tillåter oss själva att öppna upp och få tillgång till fler minnen. Stress har motsatt effekt då det ger oss ett tunnelseende.

Vill du arbeta kreativt så bör du därför söka upp en plats som inte stressar dig och där du kan arbeta ostört under en längre tid. Min rekommendation är därför att ha tysta, avskilda rum där du och dina kollegor tillåts hamna i flow.

3. Fikarummet. När Apple-grundaren Steve Jobs blev vd på Pixar Studios var bolaget långt ifrån den framgångssaga som det är i dag. En sak som Steve Jobs noterade var att alla avdelningar var väldigt skilda från varandra. Animatörer umgicks bara med animatörer, manusförfattare bara med andra manusförfattare och så vidare.

Steve Jobs förstod storheten i att låta personer med olika yrken och bakgrund umgås med varandra, så han började snabbt möblera om på företaget. Hans mål var att skapa fler oväntade möten, något som han lyckades med genom att förlägga förnödenheter såsom toaletterna och kaféet i mitten av lokalerna. Oavsett vad du jobbade med så var du tvungen att då och då ta dig till mitten av kontoret vilket ledde till flera oväntade samtal.

En psykologvän till mig berättade om en chef hon hade som hade för vana att alltid ställa ”dagens fråga” till sina anställda under eftermiddagsfikan. Frågorna var ofta lite barnsliga, till exempel: ”Vad skulle du göra om du fick 100 000 kronor som du måste använda i dag?” Den typen av frågor kan skapa oväntade möten även på en mindre arbetsplats.

4. Lunchen. I boken Explaining creativity identifierar psykologen Keith Sawyer gemensamma nämnare för kreativa processer. Gemensamt för samtliga är att de alltid innehåller en period då man drar sig tillbaka från problemet som ska lösas. Kort efter denna period genereras alltid de idéer som i slutänden blir lösningen med stort L. Den verksamma komponenten i att dra sig tillbaka från sitt problem, är att vi då öppnar upp möjligheten för att se problemet ur ett nytt perspektiv.

I tider av höga produktionskrav och korta deadlines så är det få som har råd att tillåta sig en paus. Vill du effektivisera det hela bör du utnyttja lunchen till att dra dig tillbaka från det du jobbar med just nu. Lämna mobilen vid skrivbordet, avsätt minst en timme och ät absolut inte framför datorn.

Vill du verkligen få högsta betyg i lunchätande så tycker jag att du ska ta för vana att luncha med någon eller några som jobbar med något helt annat än du själv. Vem vet, kanske sägs det något som just utgör lösningen på problemet du sitter med just nu.

5. Mötesrummet. Marc Runco har bland annat studerat metoden brainstorming och identifierat vad som krävs för att metoden faktiskt ska leda till kreativitet.

a) För det första så måste all bedömning skjutas upp.

b) För det andra så får det inte finnas några hierarkier som hindrar deltagarna från att säga precis vad de vill.

c) För det tredje måste vilda idéer uppmuntras. Ett runt mötesbord kan vara ett första steg för att visa att alla är lika viktiga i rummet. En stor whiteboard som alla lätt har tillgång till är ytterligare ett knep för att sudda ut hierarkier.

Sedan tycker jag att alla mötesrum bör ha en stor inramad tavla med Runcos tre regler för en lyckad brainstorming.

Niklas Laninge är psykolog och driver utbildningsföretaget Dailybitsof. Den här artikeln publicerades först i Modern Psykologi 3/2015: Pappersutgåva | För skärm (Google play) | För skärm (Itunes) | Prenumerera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s