Klara färdiga spring!

iStock_000018160118Large

Mentalt träningspass. Foto: Istockphoto.

Modern Psykologi bjuder på de 5 bästa psykologiska motiven till att börja springa. För vem har sagt att löpning främst handlar om att tillryggalägga fysiska kilometer, det är minst lika mycket en mental resa.

1. Öka din IQ
Löpare är smartare
År 2009 gick forskare vid Sahlgrenska akademin i Göteborg igenom mönstringsdata från 1,2 miljoner svenska män. De mönstrande med god kondition hade även högre IQ, särskilt vad gäller logiskt tänkande och språklig förmåga. Sambandet gällde bara flås, inte muskelstyrka.

2. Kom ihåg bättre
Löpning stärker långtidsminnet
En studie i Frontiers in neuroscience visar att åldrande beagle-hundar, som sprungit på löpband i tio minuter efter att de lärt sig något, faktiskt minns det bättre än de som inte rört sig under den känsliga stund då det inlärda konsolideras i långtidsminnet. Lyckligtvis gäller det här inte bara husdjur. Enligt en dansk genomgång av 50 olika studier, i Neuro­science & Biobehavioral Reviews 2013, så har kortvarig motionsträning direkt effekt på minneskonsolideringen, medan långvarig träning mer övergripande gynnar hjärnans förmåga att processa minnen.

3. Bli hög
Frigör kroppens egen drog
”En vanlig dag på endorfin” sjöng Olle Ljungström 1994, som en parafras på sin tidigare rad ”en vanlig dag på heroin”. Att substanserna rimmar är inte så konstigt. Båda aktiverar hjärnans opioidreceptorer, och endorfin kan översättas till ”kroppens eget morfin”, som utsöndras i hjärnan vid långvarig ansträngning. Länge ansågs det som löpare beskrivit som runner’s high vara en myt, men 2008 visade forskare på kombinationen av endorfiner och upplevelsen av eufori hos tio löpare efter ett rejält tränings­pass.

4. Hellre än piller
Bli frisk från depression
I en studie från 1999 jämfördes patienter som motionerade med patienter som tog antidepressiv medicin. De som medicinerade blev gladare snabbast, men de som tränade hade en mer långvarig förbättring. En genomgång av 80 olika studier från samma visade att motionen hade störst antidepressiv effekt på människor som är otränade och på äldre patienter. Att även ungdomar blir gladare av motion påvisades 2009, då 852 amerikanska tonåringars motionsvanor jämfördes med deras utfall på en depressionsskala. Och gissa vad: De med bäst kondis var minst deprimerade.

5. Nå dina mål
Självhjälp med Haruki Murakami
Den som inspireras av forskningen för att få på sig springskorna kan alltid vända sig till litte­raturen. Eller vad sägs om Haruki Murakamis självhjälpsexcess i Vad jag pratar om när jag pratar om löpning (Norstedts 2010): ”För mig är det självklart att tio år med klara mål och ett aktivt liv är betydligt bättre än tio år där man bara lever håglöst. Och jag tror att löpning helt säkert hjälper en till ett bättre liv. Löpningens essens, dess kärna, är att man anstränger sig till det yttersta inom sina begränsningar. Det är en metafor för själva livet – och för mig även för skrivandet.”

En tidigare version av Jonas Mattssons publicerades i Modern Psykologi 4/2014: Pappersutgåva | För skärm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: