6 steg till lyckade julklappar

MP1410_70-41
Katarina Bloms artikel finns även i Modern Psykologi 10/2014.

Så får positiv psykologi klapparna att räcka längre. Här är psykologen Katarina Bloms bästa tips.

Adventsfirande, julbak och julbord, pyssel, tända ljus och nejlikor hjälper till för att sprida den rätta stämningen. Men när  vi kommer närmare självaste julafton kan en helt annan känsla smyga sig på: julklappshetsen. Även för den som har en ambition att leva mer sparsamt så ökar konsumtionshetsen lätt när vi närmar oss jul. Men varför streta emot, när det finns psykologisk forskning som visar hur du kan strössla med julklappar som ökar välbefinnandet, inte bara hos den som får paketet utan även hos den som ger?

I studien If money doesn’t make you happy, then you probably aren’t spending it right (Om pengar inte gör dig lycklig så spenderar du dem troligen inte på rätt sätt) undersöker psykologiforskarna Elizabeth Dunn och Daniel Gilbert vilka gåvor som skapar lycka på längre sikt.

Ofta tror vi att vi skulle bli betydligt lyckligare om vi bara hade den där köksmaskinen, Ipaden eller vad det nu är för sak som vi längtat så efter. Och faktum är att vi faktiskt blir lyckligare av prylar, men bara lite grann och dessutom under en väldigt kort stund. Boven i dramat är vår förmåga till anpassning. Vi vänjer oss i rasande fart vid nya saker.
Här är sex psykologiska knep för att hitta den där julklappen som sprider lycka länge.

1. Ge bort en upplevelse. Vi upplever mer glädje när vi konsumerar upplevelser, jämfört med prylar. I en undersökning uppgav 57 procent att deras största lycka kom från deras köp av en upplevelse, medan bara 34 procent upplevde störst lycka utifrån deras materiella köp. Ett säkrare kort för en lyckligare julklapp är alltså att ge bort en upplevelse.

En upplevelse kan dessutom bli en möjlig källa till glädje upprepade gånger, eftersom vi människor gillar att återuppleva goda stunder. Vi kan tänka på minnet där dofter, ljud och ljus kommer tillbaka till oss. Vi kan också titta på fotografier av upplevelsen, eller dela berättelser och anekdoter. En annan fördel med upplevelser är att de är svåra att jämföra, medan den senaste smarta telefonen lätt kan jämföras med kollegans modell. Upplevelser är unika och våra egna.

2. Ge bort en pryl som möjliggör upplevelser. Om vi nödvändigtvis vill ge bort ett hårt paket så kan ett bra råd vara att ge bort en pryl som i sin tur möjliggör fler upplevelser. Även om en cykel initialt kan skapa positiva känslor, vilka mattas av i takt med att vi vänjer oss vid den, kan den samtidigt ta oss till nya platser, något som kan vara värt desto mer rent lyckomässigt. När vi vill få utlopp för prylbehovet är det de prylar som möjliggör upplevelser som står högst i lyckokurs.

3. Ge bort en chans att ge. I många olika kulturer har forskare sett att det räcker med att tänka tillbaka på ett tillfälle när vi gav en gåva till någon annan, för att en positiv känsla ska skapas i kroppen. Trots att sambandet visat sig gång på gång tror de allra flesta av oss att vi blir lyckligare av att spendera pengar på oss själva, än på någon annan. Dunn delade i en studie ut pengar till studenter med uppdraget att innan dagen var slut ha spenderat pengarna antingen på någon annan eller på sig själva. Vid dagens slut frågade hon sedan hur de mådde. Personerna som spenderade fem dollar på någon annan uppgav sig må betydligt bättre än de som lagt hela 20 dollar på sig själva.

Att ge en gåva som i sig är en gåva kan därför vara en mer lyckobringande julklapp. Kanske en prenumeration på de hemlösas tidning, eller en första insättning till organisationen KIWA, som stödjer hjälp till självhjälp genom mikrolån. Här är det bättre för lyckan om den prosociala gåvan involverar mottagaren, än att bara starta ett autogiro i mottagarens namn.

4. Ge bort många små gåvor i stället för en stor. Förmågan att anpassa och vänja sig vid tillvaron är lite som döden, enligt Dunn och Gilbert. Vi kan vara rädda för den, kämpa mot den men i slutänden förlorar vi alltid. Hur mycket du än lovat dig själv att du aldrig ska sluta uppskatta de nya skorna så kommer dagen att infinna sig då de inte längre skänker dig någon glädje.

Om vi är lagbundna av vår natur till att vänja oss vid de härligheter som kan köpas för pengar, så kan det vara en god idé att investera i många små gåvor, i stället för en enda stor och dyr gåva. Även om utlandssemestern är en upplevelse, så är den förhållandevis dyr och upplevs vid ett sammanhängande tillfälle. Att i stället lägga pengarna på att möjliggöra en guldkantad vardag, kanske med ett abonnemang på ett badhus eller på ett konserthus, en varm och mjuk halsduk i ett lyxigare material, eller finare fikor utspridda över året, innebär att  vi lyckas ge bort mer lycka för våra julklappspengar.

5. Ge bort oförklarliga saker. Även om anpassning är ofrånkomlig oavsett vad vi köper så kan vi i varje fall försöka försena den så mycket som möjligt. Allt som gör att julklappen upplevs som ny, oväntad, oförutsägbar och stadd i förändring gör att den definitivt tar längre tid att vänja sig vid. En vacker prydnad är sig lik dag efter dag medan en årslång kurs i improvisationsteater är en julklapp som kommer ändra sin natur vid varje kurstillfälle, och har därmed chans att sprida lycka längre.

6. Ge bort en social julklapp. En av de säkraste vägarna till välbefinnande går via fungerande relationer. Gilbert och Dunn menar att lägga pengar på att stärka relationer är bland det bästa vi kan göra när vi vill köpa och ge bort lycka. Så kanske en matlagningskurs till dig och din käresta, eller varför inte en inbjudan till en bokcirkel? Vi tycker om att höra till och känna gemenskap. En present där mottagaren känner sig sedd, förstådd och inkluderad i sociala aktiviteter får därför högsta betyg bland lycko­klapparna.

Katarina Blom är psykolog och har tillsammans med Sara Hammarkrantz skrivit boken Lycka på fullt allvar (Natur & Kultur 2014). Den här artikeln har tidigare publicerats i Modern Psykologi 10/2014: Pappersutgåva | För skärm (Google play) | För skärm (Itunes) | Prenumerera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s