Surt på Apple

Klas Ekmans artikel har tidigare publicerats i Modern Psykologi 7/2013.
Klas Ekmans artikel har tidigare publicerats i Modern Psykologi 7/2013.

Nu kommer filmen om Apple-grundaren Steve Jobs liv. Men hur kunde någon stå ut med att arbeta under den despotiske företagsledaren? Klas Ekman analyserar psykologin bakom Apples framgångssaga.

I februari 1981 hade Andy Hertzfeld precis fått jobb på Apple. Företaget hade börjat arbeta på sin första Macintosh-dator, och Andy Hertzfeld, var den andre anställde programmeraren i projektet.
När han kom till arbetsplatsen kände han inte till hur mycket tid han hade på sig, men han räknade med att den lilla gruppen skulle få åtminstone två år. Snabbare än så gick det inte att få fram en dator.
– Datorn ska ut till butikerna om tio månader, sade chefen Bud Tribble.
– Bud, det är galet, sade Andy Hertzfeld eftersom de inte hade börjat på projektet.
Bud Tribble sade att det berodde på att deras gemensamma chef, Steve Jobs, inte accepterade något annat.
– Det bästa sättet att beskriva situationen är att ta ett uttryck från Star Trek. Steve har ett reality distortion field, förklarade Bud.
– Han kan övertyga vem som helst om praktiskt taget vad som helst.
Därmed satte han ord på det som skulle komma att bli en av de starkaste myterna om Steve Jobs. I hans närhet blev verkligheten formbar. Han fick sina medarbetare att tro på både hans visioner och deras möjligheter att förverkliga dem, oavsett hur orimliga förutsättningarna var.
– Om Steve Jobs var tydlig med sin vision så räckte det långt, säger Sara Henrysson Eidvall, som är legitimerad psykolog med inriktning på arbetslivets psykologi. Hon hävdar att delaktighet inte är nödvändigt för att få medarbetarna motiverade. I stället handlar det om vilken förståelse man har för vad som ska åstadkommas, och varför.
– Dessutom är det bra med utmanande mål. Inget triggar prestationsförmågan lika mycket. Så han var smart med sin kombination av tydliga mål och hopplösa deadlines.

Steve Jobs var dock inte lika smart när det gällde att hantera andra människors känslor. Steve Jobs var känd för sina utbrott och sin brist på empati. Men trots det valde många att stanna på företaget.
Sara Henrysson Eidvall hänvisar till Daniel Kahneman, psykologen som blev Nobelpristagare i ekonomi och gav ut bästsäljaren Tänka, snabbt och långsamt (Volante, 2012).
– Han har visat att vi har svårt att byta och svårt att veta vad vi får. Det gjorde antagligen att många valde att stanna. Har vi redan investerat känslor, tid eller pengar i något så fortsätter vi gärna att investera dem. En människa vill inte gärna inse att hon eller han har kastat bort sin tid, säger hon.
Den amerikanske organisationspsykologen Walter Reichman höll ett seminarium om Steve Jobs på konferensen SIOP (Society for industrial & organizational psychology) tidigare i år. Han påpekar att hans slutsatser bygger på Walter Isaacsons bästsäljande biografi om Jobs, men menar att det var en viss sorts människor som arbetade kvar under Apple-chefen.
– De måste ha haft maso­chistiska tendenser, eller väldigt tjockt skinn. Han kunde vara förolämpande som få, men de som stannade kunde förvänta sig såväl karriärmässiga som ekonomiska belöningar. Så de hittade förmodligen en mening med sitt jobb, säger han.
Sara Henrysson Eidvall poängterar att Steve Jobs framgångar framför allt berodde på målmedvetenheten och förmågan att härda ut även med tråkiga uppgifter, en egenskap som är basal för framgångsrika människor. Men Steve Jobs reality distortion field drabbade till slut honom själv då han blev sjuk i cancer. Han dog den 5 oktober 2011.
– Steve Jobs hade en förmåga att lura sig själv att han hade total makt, så han använde inte de bästa behandlingsmetoderna som trots allt fanns. Men där hjälpte inte viljan, säger Walter Reichman.
Klas Ekman är frilansjournalist.

Den 8 november 2013 har filmen Jobs biopremiär.

Artikeln är tidigare publicerad i Modern Psykologi 7/2013. Beställ: Pappersutgåva | För dator/läsplatta/smartphone.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s